tirsdag den 18. september 2012

Bæredygtig lim...



 
Denne lim, som du snildt selv kan lave, er en del mere bæredygtig end den lim der er fremstillet under brug af mange ressourcer og kemikalier. Man skulle ikke tro det, men limer holder rigtig godt og er under ingen omstændigheder farlig at smage på... Jeg kender en hel del små rollinger der ynder at smage på den slags...
Man fjerner limpletter  og det vi her i Jylland kalder "grat" med vand...
Derudover koster den ikke mange "basseører" i materialer, et ikke uvæsentligt element, set i min optik.
For at fremstille et lille glas med ca 2,5 dl skal du bruge: 1/4 kop hvedemel og 1/2 kop koldt vand og en hel kop kogende vand.
Kom 1/4 kop hvedemel i en lille gryde og tilsæt 1/4 kop koldt vand. Rør/pisk godt så alle klumper piskes ud. Kom yderligere 1/4 kop koldt vand i og rør rundt til massen er jævn. Sæt gryden på kogepladen og kom 1 hel kop kogende vand i gryden. Kog ved svag varme til massen bobler op og tykner...Afkøl limen og kom den i en beholder med låg.
Limen skal opbevares i køleskabet. (Det er en god ide at sætte en lille mærkat på glasset eller beholderen...nogen kunne måske tro det var en lækker hvid sovs)
Den kan snildt holde sig en månedstid. Nogle gange tilsætter jeg 1 teskefuld Atamon til limen for at forøge holdbarheden...

15 kommentarer:

  1. Den gode gamle melklister har altid været et hit. Det er fantastisk for børn at opleve at man selv kan lave ting som lim, smør og modelervoks.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marina: Melkilster har jeg brugt fra jeg var helt lille...da var det bare min mor der kogte limen...

      Slet
  2. Dén opskrift må jeg simpelthen prøve, så jeg kan lime sammen med mit barnebarn uden at være bange for, at hun spiser det

    SvarSlet
    Svar
    1. Lydert: Det er ogsåårsagen til at jeg bruger det...selvom hvis skolelim skulle være ufarligt...så tror jeg nu ikke det er godt at spise...denne her kan spises...om den smager godt ved jeg ikke!

      Slet
  3. Hej den lavede mor også men hun brugte også sukker og eddike men i hvad forhold og hvorfor ved jeg ikke.
    hun piskede også hvide af æg lidt, det brugte vi til glandsbilleder og det holder endnu og det er da 50 år siden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror eddiken har været for at få den til at holde længere...æggehviden til glansbillederne husker jeg også at vi brugte´...

      Slet
  4. Så flott! det har jeg da aldri hørt om, det må prøves. Tror du det kan brukes til fotoalbum også?

    SvarSlet
  5. Det lavede jeg også til mine piger, da de var små. Men jeg syntes, jeg husker, at det ikke holder særligt længe, og at det krøller papiret en hel del. Gør dit ikke det?

    SvarSlet
  6. Kan man bruge denne lim til at sætte vampyrtænder fast på sine egne tænder?

    SvarSlet
    Svar
    1. Camilla Ann: Tja det kan man man måske ...det har jeg godt nok aldrig prøvet. men det er da et forsøg værd.

      Slet
    2. Camilla Ann: Tja det kan man man måske ...det har jeg godt nok aldrig prøvet. men det er da et forsøg værd.

      Slet
  7. Jeg husker også fra min bardom ,melklister,når der skulle laves julepynt.
    I dag havde jeg ingen lim,da jeg ville lave en skål.En ballon der smøres med lim og guldstøv eller andet.
    Så nu er limet lavet ,og jeg venter.
    Tak for et godt råd,der var glemt.

    SvarSlet
  8. Jeg husker også fra min bardom ,melklister,når der skulle laves julepynt.
    I dag havde jeg ingen lim,da jeg ville lave en skål.En ballon der smøres med lim og guldstøv eller andet.
    Så nu er limet lavet ,og jeg venter.
    Tak for et godt råd,der var glemt.

    SvarSlet
  9. jeg kan ikke få fat i hudlim, og så er jeg havnet på denne opskrift. Jeg tror jeg forsøger mig, skal nok sige til om det virker :-)

    SvarSlet
  10. PrebenPilleFyr6. maj 2022 kl. 14.50

    Hej KirstenK. Jeg ville bare spørge, kan denne lim bruges til at fylde huller?

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥