mandag den 6. marts 2017

Stoftryk på en helt ny måde...


Tryk har som beskrevet i forrige indlæg, en snert af noget børnehaveagtigt, med trekanter og firkanter trykket på et forklæde eller en taske til mor i julegave...
Det er en skam, at stoftryk eller tryk i det hele taget, har så dårligt et ry  - for det er så meget andet - Se bare med her...
Men når det er sagt, er det nu stadig en rigtig god aktivitet, at sætte poderne til, for resultaterne viser sig hurtigt og farver og former er altid et godt læringstema...

Sort hvidt er altid fint og med en tanke om noget natur inspireret nordisk design i baghovedet, har jeg fremstillet disse pudestykker, som når de er syet op, skal pynte i sofahjørnet, hvor et par mønstrede kiwigrønne puder skriger på udskiftning...



Du skal bruge:
Friske bregner, Jeg har plukket mine i haven, men ellers er der jo ofte fine bregner i buketter, som ikke er visne, når de øvrige blomster i buketten er visne. Ellers  kan man jo også gå til blomsterhandleren og købe et par grønne bregner...
Sort tekstilfarve (en ganske almindelig tekstil farve, som kan købes i de fleste hobbyforretninger)
En skum malerrullerulle ( jeg køber de billige fra byggemarkedet eller supermarkedet og smider dem væk, når jeg har brugt dem et stykke tid)
En kagerulle, en flaske eller en gummirulle beregnet til hobbybrug. Jeg har brugt en kagerulle i flere år, før jeg anskaffede mig en rigtig kunstnerrulle. En vinflaske kan også sagtens bruges som rulle i en snæver vending..
Evt engangshandsker og våde klude til at tørre farve af handsker eller fingre, for ikke at få alt for mange uønskede sorte pletter på stoffet.
Gamle aviser eller andet sugende underlag, som kan kasseres efter hver trykning.
Hvidt bomuldsstof der er vasket og strøget.


Bregnerne skal være tørre og glatte, det kan altså ikke hjælpe, at du lader dem ligge et par dage, for så krøller bladene sammen og du kan ikke bruge dem.
Jeg har dog ladet dem ligge under pres et par timer inden jeg gik i gang med maling og rulle, så bladene var så flade og glatte som muligt.
Det gør ikke noget, at det færdige tryk får et lidt rustikt og ufærdigt udtryk, men det ser ikke pænt ud hvis det er gnidret og utydeligt...
Hvis du er nybegynder ud i trykkeriet, kan det være en fordel at lave et par prøvetryk...
Det er altid en god ide at lave en prøve så man har fornemmelse for hvordan det er at arbejde med og desuden er det en god ide at mærke op hvor man vil have motivet. Jeg tegner små blyantsprikker der hvor motivet sådan ca skal være - Det er også altid en god ide at have markeret midten me en lille blyantsprik.



Du starter med at lægge stoffet til rette, glattet ud oven på et par gamle aviser...


Dernæst ruller du tekstilfarven på bregnen som også ligger på en gammel avis.
Når bregnen er sværtet til med maling, der skal være maling over hele bregnen, men ikke så meget, at det drypper, tager du forsigtigt  bregnen op fra underlaget og lægger den forsigtigt med malingsiden ned mod stoffet, hvor du har markeret den skal være.
Den skal ligge, hvor den skal være i første forsøg, så det er med at holde tungen lige i munden...




Her ligger bregnen med malingsiden nedad...



Læg et stykke papir over bregnen og rul med rullen et par gange frem og tilbage og fjern dernæst, først avispapiret og dernæst bregnen lige så forsigtigt...



Bregne trykket kan også laves på papir...
Hvis du vil trykke på papir, så vælg en kraftig og sugende papirkvalitet.

                                    🌷 De bedste næsten forårshilsner KirstenK🌷


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥